To, že Apple umožňuje nevidomým ovládat svá zařízení včetně dotykových, to není nic nového. Že umožňuje nevidomým plnohodnotně pracovat s audio stopami, to také není nic nového, ale že v iOs 13 dotáhne hraní na virtuální housle, kytaru, basu či klavír téměř do dokonalosti, to je prostě gól. Měl jsem možnost si to dnes zkusit a ačkoli šlo již i v dobách nedávno minulých více či méně na virtuální nástroje určitým způsobem hrát, teď je to dotažené do naprosté dokonalosti, včetně funkce bubeníka.
Funguje to tak, že obrazovka je rozdělena do tzv. kontejnerů. Jedním z nich je oblast zvoleného hudebního nástroje. Při přejetí do kontejneru s nástrojem je pak celá obrazovka určena pro hraní a nelze dělat nic jiného, jen manipulovat s hudebním nástrojem. Například u houslí to funguje takto:
- klepnutí, pizzicato
- Švihnutí staccato
- soustavné švihání dolů / nahoru či kreslení kolečka, legato, čím rychleji se prstem kreslí, tím větší dynamika a naopak, čím pomaleji, tím je dynamika slabší, lze tak dosáhnout onoho kýženého postupného zesilování či zeslabování
Pokud budete chtít namísto nástroje manipulovat opět s aplikací Garageband, je třeba v rotoru VoiceOveru navolit kontejnery a švihnout nahoru. Po přechodu do oblasti nástroje se totiž automaticky rotor z kontejnerů přepne, aby nedošlo při manipulaci s nástrojem pomocí švihnutí nahoru k opuštění určené oblasti se zvoleným nástrojem.
Horší už to je s představivostí, kde je jaký tón či akord, ale i v tom má Apple svoji logiku, kterou se zatím snažím pochopit, ale momentálně ještě nedokáži srozumitelně svá zjištění vysvětlit, ale věřím, že praxe ukáže a vznikne tak druhý díl tohoto článku.
Hudební nástroje ovládám na svém iPhone XS Max, na který jsem získal příspěvek od úp na zvláštní / kompenzační pommůcku. Přesto, že tento telefon má velikost displeje 6,8, je na tyto experimenty plocha displeje přecejen velmi malá, ale lze pochopit alespoň základy ovládání, na profesionální nahrávání je určitě lepší používat iPad.